dimecres, 20 de setembre del 2023

Feu tot el que ell us digui

Mare de Déu de la Mercè 2023

lectures


Aquest diumenge, a Barcelona, celebrem la Mare de Déu de la Mercè, patrona de la ciutat, i en aquesta advocació de la Mercè, alliberadora dels captius.

Coincideix amb la Jornada Mundial del Migrant i del Refugiat,, amb el lema: “Lliures d’escollir si migrar o quedar-se.

Captivitats, migrants, refugiats, realitats ben actuals. En primer lloc, les captivitats, això ens afecta a tots. Tots som captius en algun aspecte de la nostra vida. Ja no es tracta només de les captivitats físiques dels esclaus, que en noves formes són ben presents també avui, en persones que tenen treballs que s’apropen molt al treball dels esclaus d’altres temps.

Es tracta també de les captivitats interiors. De què som esclaus? Quins aspectes de les nostres vides ens esclavitzen, no els podem dominar, no en som els amos. A cadascú de mirar dins seu. Moltes vegades no en som conscients, moltes vegades són els altres que ho veuen. 

No només les drogues convencionals creen addiccions, hi ha d’altres addiccions ben actuals lligades amb les tecnologies.

I tants que sense culpa seva son esclaus, maltractats, empresonats, espoliats dels seus béns i de la seva dignitat de persones.

Entre aquests darrers migrants i refugiats que viuen situacions d’esclavatge aprofitant-se de la seva vulnerabilitat, de la seva manca de papers.

En la primera lectura Jeremies, diu que Déu trencarà els jous, desfarà els lligams als estrangers. Els llibres dels profetes estan plens de clams a favor del estrangers, recordant als israelites que ells van ser estrangers i esclaus a Egipte.

Aquests clams els hem de fer nostres, mirant d’una manera diferent als migrants i refugiats, que viuen amb nosaltres. 

El relat de les noces de Canà està ple de significats. Un fet de la vida quotidiana, encara que amb una certa rellevància: un casament. Un fet que ens parla d’amor humà, d’alegria, de festa. Jesús es presenta com algú que aprofita aquests esdeveniments festius, com són el casament, el banquet, per manifestar-se. I per revelar un Déu joiós, festiu i sobretot un Déu que estima. Déu no es revela d’entrada en els esdeveniments tristos, dolorosos… Déu es revela en les nostres alegries. És cert que sovint pensem més en Déu, recorrem a ell, en les nostres tristeses i dificultats. Segurament és normal. Però aquí, Déu comença a revelar-se en un fet joiós.  

La significació no s’acaba aquí. Continua en l’acció de Jesús de transformar l’aigua en vi. No qualsevol aigua. Es tracta de l’aigua per a les purificacions rituals dels jueus. El significat sembla clar. Amb Jesús comença una cosa nova, una novetat, una bona notícia. Ja no serveixen les velles pràctiques dels Jueus, cal un nou esperit, una nova manera de fer, deixar de costat la rutina, tot allò que ja no diu res, tot allò que ha perdut significat. 

Maria està atenta a les necessitats del altres, en aquest cas al problema que es presenta en aquell casament. És ells qui ens dona la clau per saber com hem d’actuar. Ens diu: “Feu tot el que ell us digui”. 

És a dir, saber retornar a Jesús i a l’evangeli. Tant a nivell personal com eclesial, cal que retornem a Jesús. Encarnar l’evangeli en el nostre món d’avui i intentar que digui alguna cosa a la gent d’avui, que com la del temps de Jesús està necessitada d’acolliment, de mans obertes, d’esperança, de llum, d’amor.  I pensant en la celebració d’avui, obrir les nostres vides als qui viuen en captivitat no volguda, als refugiats i als migrants.

Demanem a la Mare de Déu que ens protegeixi a tots, que ens alliberi dels nostres esclavatges.

Intentem que l’eucaristia s’assembli a aquelles noces de Canà, un moment de festa, de pau i d’alegria on hi sabem descobrir un Déu que ens estima i que ens convida a estimar i a renovar les nostres vides.