dimarts, 24 de juliol del 2018

Què són cinc pans i dos peixos per a tanta gent

17 diumenge durant l'any B
lectures
Durant uns diumenges canviem d’evangeli i anem al de Joan, per escoltar el signe de la multiplicació dels pans i els peixos i el llarg discurs que en segueix, sobre el pa de la vida. Aquest signe té un significat molt ric. Tant, que necessita del discurs del pa de la vida per explicar-lo.
En la situació econòmica que vivim tant a nivell del nostre país com a nivell del món, el signe és molt suggerent. Aquella multitud mancava del necessari per subsistir. Havien anat a escoltar Jesús per alimentar el seu esperit, però l’home necessita també l’aliment material. No podem anar a les poblacions de tants països on es mor de fam, per fer-los bonics discursos, si abans no els hem ajudat a cobrir les seves necessitats més bàsiques. Així ho ha entès l’Església quan ha anat als països del Tercer Món, i és per això que molt sovint, al costat d’una església, s’hi troba un dispensari i una escola…
En l’anunci de l’evangeli no podem dividir l’ésser humà. És un anunci per a tota la persona, cos i esperit. Continuant amb el signe de la multiplicació, el missatge de Jesús és força clar. La solució dels deixebles a la petició de Jesús de buscar aliment,  és la dels diners. I quan pensem com a primera solució els diners, no s’acostuma a anar massa lluny. Els diners sols no són suficients. Per ajudar els altres, cal sobretot una acció interior, una voluntat de compartir. La solució vindrà de compartir el poc que tenien, aquells cinc pans i dos peixos. I encara que racionalment sembla que no pugui ser, el sentit el trobem en la profunditat del signe. Si no som capaços de compartir, no només els nostres béns, sinó també les nostres vides, el nostre temps, per més diners que tinguem, no solucionarem els problemes.
I quina és la realitat del nostre món? No hi són els diners? Quan sentim les quantitats de què es parla en el nostre primer món, per fitxar un futbolista, per comprar armament, o per tantes altres despeses, ens hem de preguntar: No hi ha prou diners per alimentar tota la humanitat? Però la solució no ve de tenir o no tenir els diners, sinó d’estar disposats a  compartir, de canviar radicalment les relacions entre els països, de crear un nou ordre econòmic més solidari i més just.
El gest de Jesús ens convida a canviar el nostre estil de vida, a ser més austers, a estar disposats a sacrificar els nostres petits privilegis per al bé de tots. En definitiva, estar disposats a compartir.
És evident que en la manera d’explicar Joan la multiplicació dels pans i dels peixos, hi ha una intenció de relacionar-la amb l’eucaristia. Per això, després del que hem dit sobre el significat d’aquest miracle, podríem redescobrir l’Eucaristia més com un sagrament de la fraternitat, del compartir, de la solidaritat, i no tant com un ritus misteriós i difícil de comprendre.
L’eucaristia és signe del regne que Jesús anunciava, un regne on ningú no tindrà fam, on tothom tindrà un lloc perquè tothom comparteix i es dóna als altres com Jesús va fer.
Celebrar l’eucaristia ens ha d’impulsar a canviar la nostra vida per tal de ser instruments i signes de fraternitat i de solidaritat. No hi pot haver eucaristia si al mateix temps no hi ha almenys una intenció d’estimar i de compartir.
Els jueus que estaven en aquell indret no van comprendre el significat del que Jesús havia fet. Volien fer-lo rei. Només hi veien un significat polític. Jesús es retira, no vol que s’interpreti malament el que acaba de fer. També avui veiem que moltes de les solucions als nostres problemes vénen, no de la política sinó de gestos senzills de solidaritat.
Amics, celebrem l’eucaristia amb aquest compromís de girar-nos  cap a Jesús i l’evangeli, amb el compromís de compartir el poc que tenim.