Ascensió del Senyor any A
Ac 1, 1-11 Mt 28, 16-20
Ac 1, 1-11 Mt 28, 16-20
Les lectures
que acabem d’escoltar aprofundeixen en el significat de la festa de l’Ascensió que
celebrem entre Pasqua i Pentecosta.
Cada una
d’aquestes tres festes, Pasqua, Ascensió i Pentecosta, intenten fer-nos comprendre
la resurrecció de Jesús des de diferents angles. Cada una insisteix en un
aspecte diferent d’aquella experiència difícil d’explicar que van viure els
primers testimonis.
Celebrar-ho
avui ens pot ajudar a refer nosaltres aquella experiència ni que sigui en un context
tan diferent.
L’objectiu de
la litúrgia és precisament aquest: actualitzar en el nostre avui concret, en la
nostra situació concreta, aquells esdeveniments fonamentals de la vida de Jesús.
Es per això
que no hem de donar massa importància als detalls del relat, que utilitza un
llenguatge simbòlic, ni tampoc a la
cronologia, que d’altra banda no és la mateixa en els diferents evangelis.
Cal anar al
cor dels relats per poder-los actualitzar en el relat de la nostra vida.
Les tres
lectures que hem escoltat són ben diferents, però coincideixen a parlar-nos del
misteri d’absència i de presència de l’experiència de Déu i de Jesucrist.
Però què és
sinó la nostra vida, una experiència contínua de presència i absència? En les
nostres relacions humanes ho vivim contínuament. La presència física de l’altre
no coincideix sempre amb una presència profunda. Aquells amb qui estem més a
prop, no els trobem de tant en tant absents? Pensem en la relació de parella,
però també en l’amistat o en les relacions pares-fills. Passem per moments de
gran presència, de sentir-se a prop l’un de l’altre i moments d’allunyament, de
manca de sintonia... A vegades, aquell que és lluny físicament pot estar molt
més a prop i present que algú amb qui convivim.
I amb Déu? Hi
ha moments que creuríem que el podem tocar, i altres en què no el veiem enlloc.
Dies de llum, dies de foscor.
L’experiència
dels deixebles respecte a Jesús passa també per moments d’absència, de foscor,
sobretot en la creu, i per altres de gran presència, de llum, com són les
experiències de Pasqua, les aparicions del Ressuscitat.
Aquests
contrastos no desapareixen amb la resurrecció. L’Ascensió és l’afirmació de què
l’absència ens acompanyarà sempre, ja que encara som en el camí de la vida.
Però
l’Ascensió és sobretot una festa de presència: la presència misteriosa en el
quotidià de les nostres vides d’Aquell que va dir: “Jo seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món”
Una presència
del Crist que no trobarem mirant al cel, sinó mirant al nostre voltant, estant
atents a aquelles situacions i a aquelles persones que són una crida a la
nostra solidaritat, compassió, esperit de servei, amor... Una invitació a acollir-los,
escoltar-los, perdonar-los, estimar-los, perquè en el germà, en el pròxim, el
Crist se’ns fa present per tal que nosaltres actuem com ell va actuar: amb
l’esperit d’aquell samarità que deixant de banda pors i prejudicis es va aturar
i va socórrer l’home caigut al costat del camí. En qualsevol acte d’amor, de
compassió, de servei, Déu es fa present tant en el que estima com en el que
necessita ser estimat.
I quan d’aquí
una setmana celebrarem la Pentecosta, recordarem que en qualsevol d’aquests actes
és l’Esperit de Déu qui entra en acció a través del nostre esperit.
Que l’eucaristia, signe
d’aquesta presència, ens ajudi a descobrir-lo, i faci de nosaltres testimonis
del seu amor.