18 diumenge durant l'any B
lectures
lectures
Jesús després de la
multiplicació dels pans i els peixos havia marxat perquè s’adona que alguns no
han comprès el significat del seu gest, i el busquen per fer-lo rei.
Quan el troben, Jesús
inicia en l’evangeli de Joan el que en diem el discurs del pa de la vida, per
tal d’aclarir bé quin és el significat de la multiplicació, i en general, quin
és el significat de tota la seva vida, de la seva missió, i de quina manera cal
seguir-lo, a on cal buscar-lo.
Ja des del primer moment
deixa clar que el més important que cal buscar en ell, no és altra cosa que la
seva manera de viure, la seva manera d’actuar. No són els miracles en la seva
materialitat o espectacularitat. És la manera com ell s’apropa als altres.
Quan busquem Jesús, què
és el que busquem en primer lloc? Potser ens aturem també en la materialitat
dels signes? Ens aturem potser en l’aigua que cau sobre el cap del batejat, en el
pa i el vi de l’eucaristia? Ens quedem en la bellesa d’uns cants o d’una
església?
No és tot això, potser,
el menjar que es fa malbé, que té data de caducitat? No hi ha moltes d’aquestes
coses que estan subjectes a un temps, a un lloc, a un context, a una cultura?
No són totes aquestes realitats
externes, superficials, tan sols mediacions per arribar sempre al mateix i únic
lloc que ens ha d’interessar de veritat: les actituds profundes de Jesús, la
seva compassió, el seu acolliment, el seu perdó, l’estar sempre a punt per
servir, la seva proximitat amb tothom especialment els petits i els pobres?
Quan les mediacions
esdevenen el més important, estem buscant Jesús però no el trobem. Trobem
rituals, cants, paraules boniques, magnífics edificis, però no trobem Jesús com
no el trobaven els jueus de l’evangeli.
Fins i tot quan celebrem
l’eucaristia, quan mengem el pa que diem que és el pa de la vida, també pot
passar que no trobem Jesús.
A Jesús només el trobem
quan les nostres vides es transformen en vida de Jesús. Només fent canvis en
les nostres vides, apropant-les a l’esperit de l’evangeli, trobarem Jesús. I ja
no el trobarem només en un llibre o en un sagrament, el trobarem en la nostra
pròpia vida.
Perquè del que es tracta
en el nostre intent de seguir Jesús, de ser cristià, no és el compliment d’unes
normes o l’assistència a uns actes, per més importants que puguin ser. Del que
es tracta, ajudats pels mitjans que calgui, és que les nostres vides
s’assemblin cada vegada més a la vida de Jesús.
Aquest és el pa que Jesús
ens dóna, el pa trencat de la seva vida trencada i compartida en favor de tots.
Només menjant aquest pa de vida, que fa que les nostres vides també es trenquin
per als altres, deixem de tenir fam i set.
Amb paraules semblants
ens ha parlat Pau: El criteri de validació del cristià no està en el fet
d’haver-se “apuntat” al grup dels cristians sinó en “haver renovat l’esperit i tota la manera de pensar. Revestits d’una
nova naturalesa que ens fa portar una vida justa, bona i santa”.
Per això el Concili
Vaticà II va donar més importància a la Paraula en la celebració de
l’Eucaristia. Jesús es fa present en el pa i en el vi però també en la paraula,
que és la que fa que el ritus eucarístic no esdevingui un ritus màgic, sinó una
celebració de vida. La nostra vida sortint de l’església ha de continuar i
completar l’eucaristia.
Celebrem amb aquest
esperit aquesta i totes les eucaristies.